مداخله ی آنلاین برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار در میان رانندگان مبتلا به دیابت نوع 1

19  آوریل 2017-  گزارشی از یک مطالعه در  ایالات متحده نشان داد که یک پرسشنامه کوتاه که به غربالگری رانندگان مبتلا به دیابت نوع 1 می پردازد، می تواند کسانی که در معرض خطر اتفاقات ناگوار رانندگی در آینده هستند را شناسایی کند.

یک پرسشنامه 11 موردی می تواند به عنوان یک مداخله آنلاین برای کمک به رانندگان پر خطر برای اجتناب از حوادث در جاده ها استفاده شود."مقیاس ارزیابی ریسک رانندگان دیابتی(RADD) "  که توسط دانشمندان سیستم بهداشت و درمان دانشگاه ویرجینیا  و آزمایشگاه ایمنی رانندگی درCharlottesville  در ویرجینیا ابداع شده است، شامل سوالاتی مربوط به تجارب گذشته ی رانندگی و مدیریت دیابت، به طور خاص حوادث کاهش شدید قند خون و توانایی شناسایی علائم کاهش قند خون است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به اقدامات احتیاطی بیشتری در هنگام رانندگی با توجه به خطر هیپوگلیسمی در جاده نیاز دارند.در انگلستان، رانندگانی که تنها یک بار در طی 12 ماه، به هیپوگلیسمی شدید مبتلا شده اند، اجازه ی داشتن گواهینامه ی رانندگی پایه 2 (اتومبیل و موتور سیکلت) و افرادی که هرگز به هیپوگلیسمی شدید در طول 12 ماه مبتلا نشده اند، مجاز به دریافت گواهینامه ی رانندگی پایه 1 (کامیون و اتوبوس) می شوند.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکترDaniel Cox  گفت: مانند خلبانان که باید قبل از پرواز از طریق یک چک لیست از تمام سیستم های ناوبری، اطمینان حاصل کنند، رانندگان مبتلا به دیابت باید از طریق یک چک لیست، از خود بپرسند که آیا آنها فعالیت بدنی بیشتر داشته اند، انسولین بیشتری تزریق کرده اند، کربوهیدرات کمتری نسبت به حد معمول خورده اند و احساس خود را در مورد هر گونه علائم غیر معمول بررسی و قضاوت کنند که آیا  احتمال ابتلا آنها به افت قند خون یا هیپوگلیسمی در طول رانندگی زیاد و یا کم است.

کاکس گفت: اگر پاسخ مثبت باشد، آنها باید اقداماتی مناسب برای جلوگیری از هیپوگلیسمی در هنگام رانندگی انجام دهند، در این مطالعه مشخص گردید که حدود 35 درصد از شرکت کنندگان در معرض خطر زیاد هیپوگلایسمی بودند و خطر وقوع حوادث ناگوار برای این گروه از افراد سه برابر بیشتر از کسانی بود که در معرض خطر کمی برای هیپوگلایسمی بودند.

سپس محققان دریافتند که  نرخ حوادث ناگوار در رانندگی برای آن دسته از رانندگان در معرض خطر زیاد هیپوگلایسمی که در مداخله ی آنلاین شرکت کردند در مقایسه با رانندگان پر خطری که در این مداخله شرکت نداشتند، پایین تر است.

 دکترEitaro Nakashima  از ناگویا در ژاپن، که در این تحقیق شرکت نداشت، معتقد است که این مداخله می تواند از سخت تر شدن مقررات رانندگی برای افراد مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

Nakashima  گفت: به نظر من، هر بیمار دیابتی باید از خطر اتفاقات ناگوار در رانندگی مطلع باشد و در اتومبیل خود یک منبع قندی زود هضم در اختیار داشته باشد، برای عموم مردم، آموزش و درمانهای منحصر به فرد برای جلوگیری از حوادث ناگوار به جای سختگیری در مقررات رانندگی مهم است.

یافته های این مطالعه در مجله یDiabetes Care  بصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/online-intervention-could-reduce-mishaps-among-drivers-with-type-1-diabetes-98059947.html